Medio augustus verhoogde online videodienst Netflix de abonnementsprijzen. Maar de manier waarop dat werd gecommuniceerd verdient geen schoonheidsprijs.

Medio augustus kondigde Netflix aan dat het abonnement waarbij je tegelijkertijd twee verschillende programma’s (op twee schermen) kunt zien, een euro duurder zou worden:  9,99 euro per maand in plaats van 8,99 euro.

De prijswijziging van dit standaard-abonnement gold per direct voor nieuwe klanten. Bestaande klanten zouden een jaar lang hun oude prijs houden.

Verhoging abonnementsprijs Netflix

De manier waarop Netflix een en ander communiceerde, schoot een proefabonnee in het verkeerde keelgat. En wel omdat Netflix twee ogenschijnlijk tegenstrijdige formuleringen gebruikte. In een email aan klanten stonden de twee volgende passages.

1) “Om goede films en series (…) te kunnen blijven aanbieden, gaat Netflix de prijs voor nieuwe leden voor het 2 schermen tegelijk-abonnement verhogen van € 8,99 naar € 9,99. Omdat je al lid bent van Netflix, garanderen wij dat jouw huidige abonnement en prijs een jaar lang niet zullen veranderen.”

Hier lijkt simpelweg te staan dat je als bestaande klant pas over een jaar te maken krijgt met een verhoging van de abonnementsprijs. Maar Netflix meldde ook het volgende:

2) “De prijs van je huidige abonnement blijft voor jou dezelfde zolang je lid blijft.”

Deze tweede passage suggereert volgens de proefabonnee dat de abonnementsprijs überhaupt niet wordt verhoogd voor bestaande klanten. Maar dat bleek volgens Netflix niet het geval te zijn. Dus diende de klant een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Wanneer ben je een nieuwe klant?

Netflix wilde naar eigen zeggen met de tweede passage aangeven dat als iemand binnen een jaar z'n abonnement opzegt en weer lid wordt, de nieuwe abonnementsprijs geldt. Je wordt dan als een 'nieuwe klant' behandeld die meteen de hogere abonnementsprijs moet betalen.

Kan best zijn, maar dat is niet wat de gewraakte passage suggereert, oordeelde de Reclame Code Commissie in een deze week gepubliceerde uitspraak. "De mededeling “De prijs van je huidige abonnement blijft voor jou dezelfde zolang je lid blijft” kan door de gemiddelde consument ook aldus worden opgevat dat het huidige abonnementstarief gehandhaafd blijft zolang men lid van Netflix blijft, dus ongeacht de eerdergenoemde periode van een jaar."

Het eindoordeel: foei, Netflix! Niet meer doen zo.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl